Zdravý životní styl – Plody moře

V České republice jsou mořské ryby či měkkýši na stole spíše neobvyklou výjimkou. Není se čemu divit, Česká republika je vnitrozemským státem, a tak se k nám musí tyto pochutiny složitě dovážet. Přesto mají plody moře, jako vše, své klady, ale bohužel i zápory.  

Klady +

Nejvýraznějším pozitivem mořských plodů a zejména mořských ryb jsou prospěšné látky, které jejich konzumací můžeme získat. Asi nejdůležitější je informace, že ryby jsou zdrojem přírodního jódu, dále i proteinů, minerálů a esenciálního rybího tuku. Jejich maso nám také dodává vitamíny A, B a D a rybí tuk je zdrojem nenasycených mastných kyselin – omega 3. Dalším pozitivem je určitě fakt, že rybí maso je lehce stravitelné a není zatěžující pro organismus.

Nejspíš to mnohé překvapí, ale ryby a mořské plody nám slouží i jako prevence mnoha chorob. Například brání vzniku onemocnění srdce a oběhového systému, snižují hladinu cholesterolu a riziko vzniku trombózy.  Napomáhají ale i při nemocech spojených se snížením funkce štítné žlázy, též při revmatické artritidě, při vysokém krevním tlaku, rakovině střev či Alzheimerově chorobě. Ryba přitom nemusí být vždy čerstvě ulovená, stejně prospěšné jsou i ryby konzervované či mražené.

Měkkýši a korýši jako zdroj vitamínů? Ochutnali jste již někdy sépie, chobotnice, kraby, ústřice či krevety? Ne? Děláte chybu! Nejen, že jde o obohacení jídelníčku a okušení kousku exotiky, ale i o to, že obsahují důležité látky jako např. hořčík, fluor a draslík. Ústřice obsahují navíc i zinek, který je důležitým prvkem pro zdravý vzhled a krásu naší kůže. Měkkýši mají také vliv na snižování cholesterolu v krvi. Tyto pochutiny moře jsou vynikající stravou pro ty, kteří chtějí zdravě žít či zdravě hubnout.

Nyní pozitivní informace, která všechny poněkud zaskočí. Věděli jste, že ryby přispívají k zlepšení naší nálady a odbourání stresu? A to nejen když vám plavou doma v akváriu a vy pozorujete barevné odlesky šupinek a bublinky z filtru. Čím se děje, že i ryba na vašem talíři může pomoci od splínu? Na vině je aminokyselina tryptofan obsažená v rybím mase, která má pozitivní vliv na naši náladu. Při kombinaci se správnou přílohou, kterou jsou brambory či rýže, usnadňujeme našemu mozku přijímání této prospěšné látky.  

Na závěr velkého množství pozitiv jedna drobná rada – pokud volíte stravu z moře jako cestu k hubnutí, nemusíte se bát konzumace ani tučnějších ryb, např. lososa, jelikož veškeré ryby jsou, i přes vysoký obsah tuku, málo kalorické. Velmi však záleží na úpravě jídla, pro hubnutí se nedoporučuje úprava uzením, převážně pak právě u tučných ryb.

Zápory -

Nyní přejděme k pár negativům, které nám konzumace mořských plodů přináší. Je jich opravdu jen hrstka, ale není radno je vynechat, případně se tvářit, že neexistují.

Věděli jste, že ryby jsou nástrojem „pomsty moře”? Smějete se? Nedělejte to… je to opravdu tak, tzv. „pomsta moře” je přezdívána choroba ciguatera. Jde v zásadě o otravu rybami, které se v moři živí jedovatými řasami a koncentrují v sobě jejich nebezpečné látky. Mezi hlavní příznaky této nemoci patří nevolnost, poruchy krevního oběhu a dokonce může dojít i k paralýze k mozku přilehlých nervů.

Dále je užitečné vědět, že nejen ryby, ale i mořští mlži a plži nám mohou být nebezpeční. Za syrova jsou totiž zdrojem i takových nemocí jakou je třeba hepatitida typu A.

Dalším ne příliš známým rizikem čerstvých či mražených sleďů jsou drobní paraziti – červi. Larvy těchto červů jsou schopné člověku provrtat žaludek a způsobit bolesti břicha a rozšířené zažívací potíže.

A v neposlední řadě konzumace ústřic je nejlepší v co nejčerstvější podobě, to však zároveň obnáší rizika, obzvláště mikrobiologická.

 

Na závěr bych chtěla vyzdvihnout pár zásad a doporučení odborníků. První, v čem se odborníci v podstatě shodují, je fakt, že ryby a mořské plody bychom měli nejlépe konzumovat asi dvakrát do týdne a zároveň střídat různé druhy, přitom bychom se však měli zaměřovat převážně na ty mořské. Při úpravě ryb bychom měli omezit množství přidaného tuku a jako nejvhodnější přílohu zvolit zeleninu. Při nákupu je dobré se zaměřit na ryby čerstvé, tedy chlazené a vcelku, u kterých dle očí a stavu šupin dobře určíme kvalitu. Při konzumaci ryb musíme dbát opatrnosti u dětí a těhotných žen, přičemž jsou v tomto ohledu nejlepší volbou losos, sardinky a tuňák. 

 

Eliška Továrková 2.K

Zdroje:

http://www.prozeny.cz/magazin/zdravi-a-zivotni-styl/zaujalo-nas/38390-jake-ryby-nejist-a-jak-casto-mame-prehled

http://www.vitalia.cz/clanky/morske-plody-jsou-zdrave-ale-i-rizikove/

http://zdrava-vyziva.zdrave.cz/proc-jist-ryby-a-plody-more/