Smích a stres

„Smích je ten nejlepší lék na stres”

 

Stres je součástí našich každodenních životů a jen těžko bychom našli někoho, kdo se s ním alespoň tu a tam nepotýká.

Nejčastějším druhem stresu je „školní stres”, se kterým se potýká v podstatě každý. I tento stres se dělí na několik druhů, existuje například stres z učitelů, stres ze známek nebo ze spolužáků.

Stres se týká každého z nás bez ohledu na věk, pohlaví nebo jakékoliv jiné faktory našeho života. Důležité je zjistit, co stres vyvolává a pokusit se ho zbavit. Objekty a faktory, které stres způsobují, nazýváme stresory. U každého člověka to znamená něco jiného a každý člověk musí také své stresory sám odhalit a naučit se s nimi pracovat. Stejně jako nás ovlivňují faktory, které jsou viditelné, můžeme být konfrontování i jinými stresory, kterých jsme si nevšimli. Může to být škola, zaměstnání, rodina či jiné osobní důvody. Stejně jako se musíme naučit stres odhalit, musíme se ho i naučit zvládnout, dokázat s ním pracovat a normálně fungovat. Klíčem je zjistit, co nám prospívá a při čem se cítíme dobře. Tuto činnost poté musíme vykonávat, pokud se stres přiblíží.

Nejlepším lékem na stres je smích. Smích je radostná situace v životě, kdy nás něco potěšilo či pobavilo natolik, že jsme koutky našich úst zvedli k úsměvu, a kdy jsme byli v životě tak šťastní, že jsme se prostě usmát museli. Stejně jako stres má i smích mnoho důvodů. Úsměv z čisté radosti, smích, který nám způsobila radost prožívaná s kamarádem nebo rodinou. Můžeme se také usmát se jen proto, že to udělá radost druhému, jelikož smích neléčí jen nás, ale i lidi okolo.

Stres a smích jsou dvě naprosto odlišné věci, které se ale v běžném životě skvěle vyvažují. Stejně jako potřebujeme zdravou dávku stresu, máme zároveň potřebu se usmívat a mít alespoň malou radost ze života.

Je naprosto běžné mít v životě nějakou dávku stresu. Existuje totiž určité množství, které je v životě dokonce podmínkou. Bez tohoto množství „zdravého stresu” by náš život nefungoval normálně jako u ostatních lidí, jelikož pokud nemáme z něčeho alespoň mírný stres, nemá se nám jak ulevit, když tento stres překonáme. Pokud nám vše šlo jako po drátkách a v životě bychom neměli sebemenší komplikaci, jaký by pak byl důvod se například zaradovat se s kamarády nad výsledkem vaší velké zkoušky, když jste se nikdy nebáli, že byste ji nezvládli?

I přílišná dávka stresu je ale nezdravá. Vznikají z ní jak zdravotní, tak psychické potíže. Tělo je zatíženo a dochází k rapidní únavě, nevnímavosti a stres nás může dokonce dohnat i k selhání organismu. Správné způsoby, jak tomu předejít, jsou například dostatek klidného spánku, pravidelné pauzy mezi tím, co nás zatěžuje a samozřejmě je důležité najít si i v těch těžkých dnech plných zmatku čas na úsměv.

Radka Faltusová 1.K