Ostatní exkurze

Návštěva tiskárny Helbich dne 5.3.2017

Dne 5. března se žáci 3.K ze SŠ KNIH zúčastnili exkurze v tiskárně Helbich. Po příchodu do zasedací místnosti nás uvítal obchodní manažer společnosti, pan Petr Veselý. Poté, co jsme se všichni pohodlně usadili, nám pan Veselý stručně představil tiskárnu, např. funkce tiskárny nebo techniky tisku. Dozvěděli jsme se, že tiskárna Helbich je rodinná firma s dlouholetou tradicí a zkušenostmi. Ředitelem, a také majitelem tiskárny je pan Robert Helbich, který navázal na odkaz svého dědy.

Po úvodních informacích jsme si také připomněli, jaký je rozdíl mezi tiskem z výšky, z hloubky nebo z plochy. Dále nám byly představeny typy vazeb. Pan Veselý nám vysvětlil, které jsou momentálně nejoblíbenější nebo které jsou nejméně finančně náročné. Co se týče nových informací, zjistili jsme, jak vypadá arch papíru ještě před oříznutím.

Po těchto slovech jsme se vydali na prohlídku celé tiskárny. Ještě předtím jsme viděli na chodbě po stěnách nejrůznější ocenění, kterými se tato ofsetová a digitální tiskárna může pochlubit. Jedná se především o ceny roku za kalendáře, nejkrásnější knihu Slovenska za rok 2016 nebo cenu Magnesia Litera za knihu Brnox. Nutno říct, že tyto knihy zaručují určitou kvalitu tiskárny.

Po příchodu do jedné z industriálních budov jsme pocítili lehký chlad a slyšeli hukot strojů. První stroj, který jsme spatřili, byl tiskařský stroj se čtyřmi základními grafickými barvami. Viděli jsme stroje na lámání archu, lepení vazby, oříznutí nebo tisk. Prošli jsme celou tiskárnu a viděli všechny procesy, kterými kniha musí projít, než se dostane na pulty knihkupectví. Vše je poté pečlivě kontrolováno a testováno, např. správná sytost barev nebo pevnost vazby.

Tiskárna Helbich se ovšem neorientuje pouze na knihy, ale i propagační prostředky jako jsou letáky, plakáty, brožury, dále krabičky na výrobky nebo dokonce tisk na plast. Pan Veselý nám také prozradil, že se v tiskárně také pořádají výstavy mladých začínajících fotografů.

Po prohlídce tiskárny jsme se vrátili do konferenční místnosti, kde byl prostor pro naše dotazy. Nakonec jsme z tiskárny odcházeli obohaceni o další znalosti z oblasti tisku a těšíme se na to, až je jednou třeba budeme moci využít v praxi.


Exkurze do nakladatelství Jota dne 7.2.2017

Dne 7. 2. 2017 se žáci třetího ročníku zúčastnili exkurze do nakladatelství Jota. V zasedací místnosti nás přivítala sympatická paní ředitelka Štofková a příjemná slečna z propagačního oddělení. Měli pro nás připravenou zajímavou prezentaci na téma „Jak vzniká cestopis“, dále jsme se dozvěděli, jakými způsoby nakladatelství propaguje vydané knižní tituly, kolik stojí zakoupení práv na vydání zahraničního titulu, jaká částka připadá samotnému nakladateli z prodeje jedné knihy a spoustu dalších informací spojených s  nakladatelskou činností. Nakonec nám dámy udělily pár rad a tipů, jak napsat vlastní knihu a jak ji správně nabídnout nakladateli, aby měla šanci na přijetí. Nakonec jsme vykonali krátkou procházku po jednotlivých odděleních a odcházeli odtam spokojeni a obohaceni nejen o nové cenné informace, ale i s různé propagační dárečky.


Exkurze do tiskárny Helbich dne 21.2.2017

21.2. jsme se my, žáci třetího ročníku Střední školy KNIH, zúčastnili exkurze v tiskárně Helbich. Pan majitel nás osobně provedl všemi odděleními, kde jsme se postupně seznámili s rozmanitými tiskovými stroji. Najednou jsme žasli, jaký je tisk složitý technologický proces a jak se od Gutenbergových dob zcela proměnil. Každý tiskový stroj byl zaměřen na jednu dílčí činnost a obsluhoval ho jiný zaměstnanec. V prvním oddělení se vytvářely počítačově tiskové šablony, v dalším se tisklo na archy papíru, v následující části tiskárny jeden ze strojů složil arch podle stránek jdoucích za sebou, pak se vytvořila vazba několika archů, tvořících knihu, buďto lepením nebo šitím a finální podobu knihy či katalogu zajistila ořízka. Stroj na výrobu vazby obsluhovala jedna z našich spolužaček z dálkového studia. Při této příležitosti jsme se i my zeptali na možnost brigády. Kdo by nechtěl pracovat v tak zajímavém prostředí, kde fyzicky vzniká předmět, který je právě nám tak blízký? Z firmy jsme nakonec odcházeli s malou pozorností ve formě stolního kalendáře s fotkami známého českého cestovatele Jiřího Kolbaby.